Het winterdipje te lijf: hoe doet u dat?
  1. Blog
  2. Het winterdipje te lijf: hoe doet u dat?

Het winterdipje te lijf: hoe doet u dat?

14-11-2016

De klok is verzet. Een uurtje eerder donker lijkt niet veel, maar voor de meeste mensen is dat toch even schakelen. Daarnaast wordt het steeds wat kouder, zien we minder daglicht, smaakt die kop thee op de bank lekkerder met een zoete versnapering erbij en nodigt het weer vaak niet uit tot een stevige wandeling. Hoewel de een er gevoeliger voor is dan de ander krijgt iedereen weleens te maken met een winterdipje. Voor WoonincPlusVitalis reden genoeg om aandacht te besteden aan dit onderwerp. Hoe komt u goed gehumeurd de winter door? Dat leest u hier.

1.    Zorg voor voldoende licht

Merkt u dat u in de winter minder energie heeft, somber of oververmoeid bent? De grootste oorzaak hiervan is voor de meesten een gebrek aan licht. Onze stemming wordt namelijk gereguleerd door een stofje in onze hersenen, genaamd serotonine. Deze neurotransmitter ontstaat wanneer de stofjes tryptofaan en 5-HTP met behulp van licht worden omgezet in serotonine. Zonder voldoende licht worden deze stoffen omgezet in melatonine, die ons juist slaperig maakt. Voor de aanmaak van serotonine hoeft u niet per se in direct zonlicht te komen. Een wandeling in de middag, de zonnebank of een daglichtlamp kan u hier al bij helpen.

2.    Wees goed voor uw darmen

Het lichaam en de geest staan onlosmakelijk met elkaar in verbinding. Zo richt de gezondheidzorg zich bij geestelijke klachten steeds meer op het lijf, en dan vooral de darmen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 80% van het hierboven genoemde stofje serotonine wordt geproduceerd in de darmen. U begrijpt: goed zorgen voor uw darmen is daarom essentieel. Vermijd daarom zoveel mogelijk producten waar uw darmen het zwaar mee hebben om te verwerken zoals suikers en verzadigde vetten. En dat terwijl een stuk chocola of appelgebak extra lekker smaakt tijdens een koude winteravond…

3.    Eet gezond voedsel

Natuurlijk moet een koekje of een bonbon af en toe kunnen. Houd het echter in balans. Stimulerende middelen zoals koffie, snoep en koek geven uw stemming dan wel een boost: deze piek is helaas van tijdelijke aard en zal overgaan in een dipje dat u extra moe maakt. Voorkom deze suikerpieken en -dalen zoveel mogelijk door het eten van de juiste voeding. Het stofje tryptofaan – dat in de hersenen wordt omgezet in serotonine -  is een eiwit. U raadt het al: door het eten van vlees, vis, ei, noten en kwark krijgt u deze stof binnen. Ook de juiste koolhydraten leveren een goede bijdrage voor het verbeteren van de stemming zoals groenten en fruit. Drink alcoholische dranken met mate en vervang deze eens voor een lekkere kruidenthee. Om de bloedsuikerspiegel zo constant mogelijk te houden is het tevens van belang om een regelmatig voedingspatroon aan te houden.

4.    Ontspanning, beweging en sociaal contact

Hoewel het op een koude of donkere dag verleidelijker is om binnen te blijven, doet u er goed aan om in beweging te blijven. Hierbij hoeft u heus niet direct flink te gaan sporten: een korte wandeling in de frisse lucht kan al wonderen doen voor uw stemming. Beweging verlaagt niet alleen stress, ook zorgt lichamelijke beweging voor afleiding waardoor u minder snel gaat piekeren. Combineer uw dagelijkse portie lichaamsbeweging met sociaal contact door samen met een goede vriend, buur, familielid of vrijwilliger erop uit te gaan. Staat uw lichamelijke gezondheid een wandeling niet toe? Of ontspant u zich beter door andere bezigheden? Een saunabezoek, het spelen van een gezelschapsspel, het lezen van een goed boek of een kletspraatje… het doet een mens goed!

Samen de winter door

WoonincPlusVitalis vindt het belangrijk dat iedereen plezierig kan wonen en leven. Sociaal contact staat daarbij hoog in ons vaandel. Elke locatie kent daarom een eigen weekprogramma met vaste onderdelen. Daarbij organiseren we diverse activiteiten waar u als bewoner, mantelzorger of familielid aan mee kunt doen. Samen met u spelen we graag spelletjes, organiseren we workshops, etentjes of gaan we creatief aan de slag. Zin om aan te sluiten? Bekijk dan ons activiteitenprogramma. Samen komen we de winter door!