Bent u weleens somber?
  1. Blog
  2. Bent u weleens somber?

Bent u weleens somber?

19-01-2018

Afgelopen maandag was het Blue Monday: de somberste dag van het jaar. De gezelligheid van de feestdagen is achter de rug, de goede voornemens zijn van de baan en buiten is het nog steeds donker en koud. Hierdoor voelen veel mensen zich lusteloos. Kunt u zich daar in vinden? Wij delen vandaag 4 tips om uw neerslachtige gevoel te doorbreken.

 

1.   Praat over uw gevoel

Heeft u een groot verlies of ingrijpende verandering meegemaakt? Of voelt u zich zonder duidelijke reden neerslachtig? Sluit u niet af van uw omgeving, maar probeer juist mensen op te zoeken. Ook als u daar absoluut geen zin in heeft. Praat met een familielid, vriend of iemand anders die u vertrouwt. U kunt hiervoor ook bij uw huisarts terecht. Hij of zij kan u helpen de juiste hulp te vinden.

2.   Zorg voor regelmaat

Ga op tijd slapen en sta vroeg op. Kleed u mooi aan, ook als u nergens naartoe hoeft. En ook al heeft u misschien geen honger: eet toch 3 keer per dag een gezonde maaltijd. Blijf goed voor uzelf zorgen. Zorg ook voor regelmaat in de activiteiten die u onderneemt. Spreek bijvoorbeeld elke week op een vaste dag af om een stukje te wandelen met een familielid.

3.   Zoek afleiding

Wanneer u zich somber voelt of ergens over piekert helpt het om uw gedachten te verzetten. Speel bijvoorbeeld een spelletje, ga op visite bij een vriend of vriendin of nodig de buren uit voor een kop koffie. En wacht niet tot een familielid u belt, maar pak zelf vaker de telefoon. U kunt ook bij een hobbyclub gaan, het buurthuis in uw wijk bezoeken of u aanmelden voor vrijwilligerswerk bijvoorbeeld.

4.   Probeer te ontspannen

Elke dag bewegen, zoals een stuk fietsen of wandelen, kan uw stemming behoorlijk verbeteren. Doe ook elke dag iets wat u echt leuk vindt. Dit kan van alles zijn: televisieprogramma’s bekijken die u laten lachen, een goed boek lezen of winkelen in het centrum bijvoorbeeld. Lukt het niet om de spanning te laten gaan? Vraag dan uw huisarts om begeleiding, zoals ontspanningsoefeningen.