5 tips om meer te bewegen
  1. Blog
  2. 5 tips om meer te bewegen

5 tips om meer te bewegen

31-08-2018

Dat bewegen gezond voor ons is, weten we allemaal. Toch lukt het niet altijd om voldoende te bewegen. In ons kikkerlandje kan het dagen achter elkaar regenen en in de winter is het vaak koud en glad. Allemaal redenen om misschien liever binnen te blijven of voor de auto te kiezen. In deze blogpost geven we u tips om meer te bewegen, ook als het slecht weer is.

Gezond bewegen

Nederland heeft officiële beweegrichtlijnen. Voor volwassenen en ouderen is het advies: 2,5 uur per week matig intensief bewegen. Daarnaast wordt aanbevolen om 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen, in combinatie met balansoefeningen. Nu hoeft u zeker niet meteen de sportschool in te duiken om aan deze richtlijnen te voldoen. Onze tips kunt u makkelijk toepassen in uw dagelijks leven.

Start vandaag nog!

Onderstaande tips helpen u om meer te bewegen. Kleine aanpassingen in uw dagelijks leven kunnen al een groot verschil maken. Door het extra bewegen een tijdje vol te houden, maakt u er een ‘nieuwe gewoonte’ van. Het wordt dan makkelijker om steeds iets meer te bewegen. Door voldoende te bewegen zit u lekkerder in uw vel en krijgt u meer energie. Tijd om in beweging te komen dus!

1. Stappenteller

Het zetten van 10.000 stappen per dag is zeer gezond. Door een stappenteller te dragen, krijgt u inzicht in uw eigen activiteit en wordt u gemotiveerd meer te bewegen. Een polsarmband (smartwatch) biedt nog meer mogelijkheden, zeker als u deze koppelt aan een app op uw smartphone. Aan het einde van de dag ziet u precies hoe actief u bent geweest en dat geeft motivatie om het de volgende dag nóg beter te doen.

2. Activiteiten in en om het huis

Kleine aanpassingen beginnen al vroeg in de ochtend. Zet uw wekker buiten handbereik zodat u meteen uit bed moet komen om deze uit te zetten. Dit kunt u ook met andere voorwerpen doen die u veel gebruikt, zoals de afstandsbediening. Zorg er daarnaast voor dat u gedurende de hele dag regelmatig beweegt. Verspreid activiteiten in en om het huis over de dag: post uit de brievenbus halen, een schoonmaakklusje, planten water geven, enz. Zo dwingt u uzelf om vaker op te staan.

3. Oefeningen

Thuis is de ideale plek om een aantal oefeningen te doen. Dat kunnen heel simpele oefeningen zijn. U kunt bijvoorbeeld meerdere keren achter elkaar opstaan en weer zitten of een aantal keer de trap op- en aflopen. Ook kunt u meedoen met het programma Nederland in Beweging van Omroep Max! Liever niet thuis oefenen? Dan kunt u ook bewegen met WoonIncPlusVitalis. Laat u begeleiden door een fysiotherapeut of kom gezellig naar onze maandelijkse dansavond!

4. Lopend boodschappen doen

Als het mogelijk is, probeer dan vaker de auto te laten staan of parkeer deze iets verderop. Neem bijvoorbeeld de fiets of doe uw boodschappen eens lopend. Het dragen van de boodschappentas versterkt uw spieren en botten. Wordt de tas te zwaar? Misschien is het slim om niet alle boodschappen voor een hele week in te kopen, maar meerdere keren per week uw boodschappen te doen. Zo beweegt u op andere dagen ook vanzelf meer. Twee vliegen in één klap dus!

5. Zoek een sportmaatje

Blijft het moeilijk om voldoende te bewegen? Zoek dan een sportmaatje en spreek af om samen meer te bewegen. Ga bijvoorbeeld wekelijks samen wandelen in en rondom Eindhoven of kies een andere activiteit waar u allebei plezier uithaalt, zoals zwemmen of fietsen. Dat is niet alleen gezellig, maar zo heeft u ook meteen een stok achter de deur als u een keer minder zin heeft.

Wacht dus niet tot morgen, maar begin vandaag al met meer bewegen! Veel plezier!