Oefeningen voor kracht en balans
  1. Blog
  2. Oefeningen voor kracht en balans

Oefeningen voor kracht en balans

02-11-2018

Bewegen is belangrijk in elke levensfase. Vooral wanneer u op leeftijd bent, heeft u beweging nodig om sterk en gezond te blijven. Beweging houdt uw gewrichten soepel, uw botten sterk en het vermindert de kans op bepaalde ouderdomsziekten. In dit artikel delen we groepslessen en oefeningen waarmee u uw kracht en balans behoudt of verbetert.

Lessen speciaal voor ouderen

Pilates voor senioren

Bij pilates ligt de nadruk op een goede houding, het spierkorset versterken en het soepel houden van de gewrichten. Ook zijn balansoefeningen een standaard onderdeel van de lessen, waarmee u de kans op vallen kunt verkleinen. Bovendien focust u bij pilates op uw ademhaling en lichaam in plaats van op uw gedachten. Hierdoor is het ook een goede ontspanningsoefening. Vraag bij de sportschool of pilatesstudio bij u in de buurt naar pilateslessen speciaal voor senioren.

Yoga voor mensen op leeftijd

Met yoga houdt u uw spieren en gewrichten soepel. Yogahoudingen, ook wel Asana’s genoemd, zorgen bovendien voor ontspanning, een gestimuleerde bloedsomloop en een verbeterde stabiliteit. Yogalessen zijn dus bij uitstek geschikt voor mensen op leeftijd. Het fijne van yoga is dat u de oefeningen op uw eigen niveau uit kunt voeren. In een yogastudio zijn hulpmiddelen zoals yogablokken, meditatiekussen en dekens aanwezig om u te ondersteunen. Bij sommige yogalessen kunt u de houdingen zelfs vanaf een stoel uitvoeren. Dit is fijn als u niet prettig op een yogamat kunt zitten of liggen.

Oefeningen die u thuis kunt doen

Werkt u liever thuis aan uw balans en kracht? Deze basisoefeningen oefeningen kunt u gemakkelijk in uw eigen huiskamer uitvoeren.

Staan en zitten

Zet een stevige stoel klaar en zorg dat de poten niet weg kunnen glijden. U kunt de stoel bijvoorbeeld met de rugleuning tegen een muur plaatsen. Zorg ook dat de stoel niet te laag is. Ga rustig zitten, zorg dat de voeten achter de knieën blijven en sta rustig op. Ga daarna weer rustig zitten. Herhaal deze oefening een aantal keer, zo vaak als u zich er comfortabel bij voelt. Vind u het lastig om zonder steun op te staan? Neem dan een stoel met leuningen. U kunt uzelf dan met uw armen afzetten.

Op de tenen

Sta rechtop, kijk recht voor u uit en spreid uw voeten op schouderbreedte. Ga langzaam op uw tenen staan en breng uw hielen daarna weer langzaam naar de grond. Herhaal deze oefening 20 keer. Vind u het lastig om uw balans te houden? Voer deze oefeningen dan uit aan een stevig oppervlak zoals uw keukentafel of aanrecht.

Op de hielen

Bij deze oefening start u hetzelfde als bij de vorige: sta rechtop, kijk recht voor u uit en spreid uw voeten op schouderbreedte. Nu brengt u langzaam het gewicht op de hielen door de tenen omhoog te brengen. Breng daarna uw tenen weer langzaam terug naar de grond. Herhaal deze oefening 20 maal. Ook deze oefening kunt u met houvast uitvoeren.

Aangepaste ruitenwissers

Met deze oefening maakt u uw gewrichten soepeler en brengt u de doorbloeding op gang. Ga op een yogamatje zitten met uw rug rechtop tegen de muur. Strek uw benen voor u uit. Beweeg de voeten met aandacht samen van links naar rechts en dan naar elkaar toe en van elkaar af. Herhaal deze oefening 20 keer.

Hoe blijft u sterk en fit?