Goede voornemens: zo blijft u vitaal in 2019
  1. Blog
  2. Goede voornemens: zo blijft u vitaal in 2019

Goede voornemens: zo blijft u vitaal in 2019

08-01-2019

U hoort het waarschijnlijk wel vaker: te veel zitten is slecht voor de gezondheid. Daarom is het, zeker als u wat ouder bent, belangrijk om voldoende te blijven bewegen. Maar naast minder zitten kunt u nog een aantal andere dingen ondernemen om zo lang mogelijk fit en gezond te blijven. Zet deze tips bovenaan uw lijstje goede voornemens en ga zo vitaal mogelijk het nieuwe jaar in.

Kies gezonde voeding

Een gezond leefpatroon begint bij gezonde voeding. Gezond eten is goed voor je hart, bloedvaten en cholesterol. Maar wat is dan gezond? Eet met de Schijf van Vijf als inspiratiebron: voldoende groente, fruit en brood maar ook meervoudig onverzadigde vetten als plantaardige olie, vis en noten. Laat koek, cake, chips en kant-en-klaarmaaltijden liever staan. Start de dag meteen goed en maak bijvoorbeeld een gezond en gevarieerd ontbijt uit ons eerdere blog.

Zoek de gezelligheid op

Het is op latere leeftijd ontzettend belangrijk om sociaal actief te blijven. Zo bestrijdt u eenzaamheid, gaat u vergeetachtigheid tegen en vermindert u stressgevoelens. Zorg dus voor genoeg sociaal contact met familie, buren, kennissen en vrienden. Sta daarbij ook open voor nieuwe contacten. Neem geen afwachtende houding aan, maar maak actief afspraken met anderen. Zoek bijvoorbeeld een maatje om gezellig samen activiteiten mee te ondernemen. Kent u de WoonincPlusVitalis SamenUITagenda al? Hier vindt u leuke evenementen om elkaar te ontmoeten.

Blijf bewegen

We haalden het al eerder aan in dit artikel: het is ontzettend belangrijk om te blijven bewegen. 60-plussers zitten gemiddeld 10,3 uur per dag. Dat is niet goed voor de gezondheid en draagt mogelijk bij aan hart- en vaatziekten, overgewicht en diabetes type 2. Kom dus in beweging! En dat kan op uw eigen manier. In veel sportscholen wordt speciale seniorenfitness georganiseerd. Maar kies vooral een manier van bewegen die bij u past. Dat kan ook wandelen, zwemmen, yoga of dansen zijn. Fiets eens een mooie fietsroute in omgeving Eindhoven, probeer deze oefeningen voor kracht en balans eens of ontdek onze 5 tips om meer te bewegen. Vindt u het lastig om te bewegen? Begin dan rustig door wat vaker in de tuin te werken, de auto te wassen of de ramen te zemen. Of fiets elke dag naar de supermarkt voor een boodschapje bijvoorbeeld.

Neem uw rust

Goed en genoeg slapen is essentieel voor uw vitaliteit. Uw lichaam en hersenen krijgen zo voldoende tijd om zich te herstellen. Het resultaat is een uitgerust lichaam, een betere concentratie en u kunt beter ontspannen. In een eerder verschenen blog leest u 6 tips voor een betere nachtrust. Zorg naast een goede nachtrust voor voldoende momenten dat u niets hoeft gedurende de dag. Neem ook de tijd om rustig te eten en bespreek zaken waarmee u zit met iemand die u vertrouwt om piekeren te voorkomen.

Omarm nieuwe technologie

Heeft u al een tablet in huis? U kunt er bijvoorbeeld leuke spelletjes op doen, de krant erop lezen, zoeken naar leuke activiteiten of uw hersenen trainen met speciale apps. Zo’n tablet kan ook helpen met sociaal contact onderhouden. Maak bijvoorbeeld een Facebook-account aan en blijf op de hoogte van leuke foto’s, filmpjes en mijlpalen van uw kleinkinderen, familie en buurtgenoten.

Wat zijn uw goede voornemens voor het nieuwe jaar?