Vitaal en in beweging!
  1. Blog
  2. Vitaal en in beweging!

Vitaal en in beweging!

08-05-2017

Hoe ouder we worden, hoe minder we gemiddeld gaan bewegen. En dat is jammer. Bewegen is namelijk niet alleen gezond, maar geeft ook een positief gevoel. Sporten in groepsverband kan bovendien erg gezellig zijn. Bij WoonincPlusVitalis komen we graag samen met u in beweging. In deze blogpost leest u waarom, hoe en natuurlijk waar en wanneer!  

Gezond ouder worden

Ouder worden we allemaal, daar hoeft u niets voor te doen. Gezond ouder worden is echter een ander verhaal. Dat het beter is om niet te roken en gezond te eten weten we allemaal. Maar wist u ook al dat voldoende beweging kan helpen om vitaal te blijven? De belangrijkste redenen om in beweging te blijven:

  • Bewegen vertraagd het proces van het ouder worden. Zo behoudt u langer uw botdichtheid, spiermassa, lenigheid én conditie.
  • Bewegen houdt u dus gezond en vitaal. U zult merken dat u beter kunt lopen. En dat niet alleen: voldoende beweging houdt zowel uw lichaam als ook uw brein fit!
  • Bewegen geeft een goed gevoel. U bent onder de mensen. U voelt zich energieker en fitter. Gegarandeerd dat u overdag meer energie heeft en ’s avonds beter slaapt.

Kortom; win-win!

Verantwoord bewegen

Nederland heeft een officiële beweegnorm. Voor ouderen luidt het advies: vijf keer per week een half uur matig intensief bewegen. Nu kunnen we ons voorstellen dat u zich afvraagt: maar wat voor beweging is dan geschikt voor mij? Geen zorgen. Ook wanneer een potje voetbal er niet meer in zit, valt er gelukkig nog voldoende te bewegen!

  • Wandelen: ga lekker buiten wandelen. Alleen of met anderen, wanneer het u uitkomt. Goed voor de ledematen, goed voor het geheugen en als bonus een dagelijkse portie vitamine D. Dat doet een mens goed.
  • Fietsen: een genot voor lichaam en geest. Fietsen is een manier van onbelast bewegen. De heupen, de enkels en de knieën worden gespaard, terwijl u uw conditie op peil houdt.
  • Zwemmen: ook een zeer goede vorm van onbelast bewegen. Dit heeft te maken met de gewichtsloosheid in het water. Hierdoor hoeven spieren (bijvoorbeeld uw rug) geen gewicht te dragen of schokken op te vangen wat wel het geval is bij lopen of rennen.
  • Golfen: tijdens een golfswing zijn er heel wat spieren in uw lichaam actief. En bij het lopen van hole naar hole legt u zonder dat u het merkt behoorlijke afstanden af. Kortom, een fijne bezigheid waarmee u ook nog eens aan uw conditie bouwt.
  • Gymnastiek en fitness: daar ben je nooit te oud voor. Voor meer energie, spierkracht en een beter uithoudingsvermogen. Zo valt u minder snel en voorkomt u botbreuken. Sport bij voorkeur in groepsverband met leeftijdgenoten.
  • Dans: ook dansen of bewegen op muziek is geschikt voor elke leeftijd. Naast de fysieke voordelen brengt dansen herinneringen terug. Het verlevendigd, ontspant, zorgt voor blijdschap en verbindt.
  • Overige activiteiten: neem wat vaker de trap. Pak de fiets. Wandel een flink blokje om met de hond. Werk flink in het huishouden of de tuin. Eventueel doet u dat met behulp van een stappenteller. Zo kunt u precies bijhouden hoe actief u bent geweest én daagt u uzelf elke keer uit om nét wat actiever te zijn.

Bewegen met WoonincPlusVitalis

Gezond bewegen: dat faciliteren we natuurlijk graag.

Samen bewegen met topsupport

Onder leiding van een docent doen we met een groep op afstand - door een live-verbinding met Medisch Sportgezondheidscentrum TopSupport in Eindhoven - oefeningen om fit te blijven. Uiteraard drinken we nadien gezellig samen een kop koffie of thee. Heeft u zin om mee te doen? U bent van harte welkom, bij:

Dansavond

Voetjes van de vloer tijdens de maandelijkse dansavond. Van Engelse wals tot tango. Van swingen op rock-‘n-roll tot linedance of disco. Ook voor rolstoelgebruikers. Gezellig bewegen en genieten. Zelfs op live muziek! Voor meer informatie klikt u op:

Vitaal Fitness

Onder begeleiding van een fysiotherapeut kunt u wekelijks bij Vitaal Fitness met uw gezondheid bezig zijn. U kunt hier op uw eigen niveau bewegen met een gericht trainingsprogramma in een gezellige sfeer. Prettig en ongedwongen werken we samen aan uw gezondheid. U bent welkom op één van de volgende locaties:

  • Locatie Wissehaege, Herman Gorterlaan 4,  Eindhoven.
  • Locatie Peppelrode, Ds. Th. Fliednerstraat 5, Eindhoven.
  • Locatie Brunswijck, Generaal Bradleylaan 1, Eindhoven.

Meer weten?

Vraag gerust om meer informatie aan de receptie van uw woongebouw of bij het WoonincPlusVitalis klantencentrum aan de Winston Churchilllaan 83 in Eindhoven (ook bereikbaar via het telefoonnummer 040-220 2202).