Balkon vrouw
  1. Service & vragen
  2. Veelgestelde vragen
  3. Woningen

Woningen

Veelgestelde vragen en antwoorden over het woningaanbod en de verhuur ervan vindt u op deze pagina. Heeft u een andere vraag, kijk dan bij vragen over zorg of vragen van huurders van Wooninc. Staat uw vraag er niet bij, stel dan uw vraag via het contactformulier. U kunt ons ook bellen op 040 220 22 02. Wij helpen u graag.

Woningzoekende

  • Hoe kom ik in aanmerking voor een woning?

    Als u op korte termijn wilt verhuizen, neem dan rechtstreeks contact op met het WoonincPlusVitalis klantencentrum via het contactformulier of via 040 220 22 02. Onze adviseurs informeren u graag over de mogelijkheden.

    De vrije zelfstandige seniorenwoningen (55+) plaatsen we op Wooniezie. Door u hier in te schrijven en een zoekprofiel aan te maken, krijgt u per mail automatisch bericht wanneer een woning binnen uw zoekprofiel vrij komt. U kunt dan zelf op de woning reageren.

    Hulp nodig bij het inschrijven en aanmaken van een zoekprofiel in Wooniezie? Neem dan contact op met de adviseurs van het WoonincPlusVitalis klantencentrum via 040 220 22 02, of loop gewoon eens binnen.

  • Ik heb een zorgindicatie. Hoe kom ik dan in aanmerking voor een passende woning?

    Als u een zorgindicatie heeft kunt u in sommige gevallen voor bepaalde woningen voorrang krijgen. Dit is afhankelijk van uw situatie. De adviseurs van WoonincPlusVitalis kunnen u hierover informeren. 

  • Welke type woningen verhuurt WoonincPlusVitalis?

    WoonincPlusVitalis verhuurt woningen speciaal voor senioren en ouderen in Eindhoven en omgeving. Van sociale huur tot en met huren in het hogere segment. Van individueel zelfstandig wonen tot en met wonen met 24-uurs zorg- en dienstverlening. Bij de woongebouwen vindt u een overzicht van de locaties. Wilt u een persoonlijk adviesgesprek over de mogelijkheden, neem dan contact op met een van de adviseurs van WoonincPlusVitalis via 040 220 22 02 of het contactformulier. 

  • Hoe kan in me inschrijven voor een woning?

    U kunt zich inschrijven via www.wooniezie.nl. Hier worden alle vrijgekomen woningen die wij in Eindhoven en omgeving verhuren, geadverteerd. Nadat u zich geregistreerd heeft, maakt u een zoekprofiel aan. Komt er een woning vrij binnen uw zoekprofiel dan ontvangt u hiervan per mail bericht. U kunt dan zelf reageren op deze woning.

    Heeft u hulp nodig bij uw inschrijving op Wooniezie, neem dan contact met ons op via 040 220 22 02. Wij helpen u graag. 

  • Hoe lang is de wachttijd voor een woning?

    De wachttijd is per woongebouw verschillend en niet vooraf aan te geven. Dit is afhankelijk van het aantal belangstellenden en het aantal huuropzeggingen. Als er een woning vrijkomt, wordt deze via Wooniezie geadverteerd. U dient dan zelf te reageren op deze woning.

  • Wat moet ik doen als ik op korte termijn wil verhuizen?

    Op de website kunt u zien welke woningen direct te huur zijn. Wilt u meer informatie of een persoonlijk adviesgesprek over de mogelijkheden, neem dan contact op met het klantencentrum via 040 220 22 02 of het contactformulier. Eén van de adviseurs neemt dan contact met u op. 

  • Wat als ik wil verhuizen maar geen zorg nodig heb?

    Ook dan kunt u bij WoonincPlusVitalis terecht. WoonincPlusVitalis heeft een gevarieerd aanbod met woningen speciaal voor ouderen (55+), ook zonder zorg. De adviseurs van WoonincPlusVitalis kunnen u op basis van uw persoonlijke wensen informeren over de verschillende woonvormen en mogelijkheden.

  • Van wie huur ik de woning?

    Als u een woning vindt via WoonincPlusVitalis dan is de kans groot dat u deze gaat huren van woningcorporatie Wooninc. Bij de huurovereenkomst ontvangt u een map met alle bewonersinformatie. U kunt deze bewonersinformatie ook digitaal bekijken. Klik op de onderstaande link om het bestand te downloaden.

    'Aanvullende bewonersinformatie'  (december 2014)
    ‘Algemene voorwaarden woonruimte’(huurvoorwaarden per juni 2012) 

  • Kan ik een woning van te voren bezichtigen?

    Als er regelmatig woningen in een woongebouw vrijkomen, organiseren wij soms open dagen. Als u een optie op deze woningen heeft, dan ontvangt u hiervoor een uitnodiging. Als u een woning krijgt toegewezen, krijgt u de gelegenheid om de woning eerst te bezichtigen. Wilt u de sfeer proeven in het gebouw, dan bent u van harte welkom in de gezamenlijke, openbare ruimte(s).

  • Zijn huisdieren toegestaan?

    Ja, in meerdere woongebouwen zijn huisdieren toegestaan, mits zij geen overlast veroorzaken. Op enkele locaties zijn huisdieren niet mogelijk. De adviseurs van WoonincPlusVitalis kunnen u hierover informeren.

Passend toewijzen

  • Wat is passend toewijzen?

    Vanaf 1 januari 2016 gelden nieuwe regels om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning. Uw inkomen, leeftijd en huishoudgrootte bepalen dan voor welke woningen u in aanmerking komt. Dit betekent dat wij uw inkomen moeten toetsen. Dit is vanuit de overheid bepaald en iedere woningcorporatie moet zich hieraan houden.

  • Waarom moet een woningcorporatie passend toewijzen?

    De overheid wil met deze maatregel voorkomen dat huishoudens met de laagste inkomens in te dure woningen terecht komen. Vanaf 1 januari 2016 moet een woningcorporatie aan tenminste 95% van de huishoudens, die in aanmerking komen voor huurtoeslag, een woning toewijzen met een lagere huur (onder de ‘aftoppingsgrens’). Meer informatie hierover vindt u op www.toeslagen.nl.
    Als u nu al een woning van Wooninc. huurt, verandert er niets voor u. Pas als u op zoek gaat naar een nieuwe huurwoning, wordt uw inkomen getoetst.

  • Wat betekent dit voor woningzoekenden?

    U kunt vanaf 1 januari 2016 alleen reageren op een woning als uw inkomen voldoet aan de nieuwe regels. Let er dus goed op dat uw inkomen in uw inschrijving gebaseerd is op de meest recente inkomensverklaring of aanslag van de Belastingdienst. Aan de hand deze informatie moeten wij uw inkomen toetsen. De inkomensverklaring kunt u (gratis) opvragen bij de Belastingdienst, via telefoonnummer 0800 - 0543.

  • Welke inkomens in het huishouden tellen mee?

    Het inkomen van de hoofdhuurder, medehuurder en indien van toepassing alle meeverhuizende personen vanaf 18 jaar, behalve inwonende kinderen. In onderstaande afbeelding is het passend toewijzen schematisch weergegeven.

    Inkomenstoets

    Tijdens het intakegesprek toetsen wij uw inkomen. Als blijkt dat de woning voor u ‘niet passend’ is, dan kunnen wij u de woning helaas niet toewijzen.

    Uw inkomen wordt getoetst aan de hand van een “verklaring geregistreerd inkomen” van de Belastingdienst of een recente Aanslag inkomstenbelasting. Deze verklaring kunt u (gratis) opvragen bij de Belastingdienst, via telefoonnummer 0800 - 0543. Wij vragen u altijd naar de meest recente verklaring. Zonder deze verklaring kunnen wij u de woning sowieso niet toewijzen. Vraag daarom nu alvast deze verklaring aan!
    Let op: Als u in aanmerking komt voor een woning, betekent dit niet automatisch dat u in aanmerking komt voor huurtoeslag. Kijkt u voor meer informatie op www.toeslagen.nl.

Huurtoeslag