Balkon vrouw
  1. Service & vragen
  2. Veelgestelde vragen
  3. Zorg

Zorg

U vindt hier de veel gestelde vragen en antwoorden over zorg en zorgaanbod. Staat het antwoord op uw vraag er niet bij? Kijk ook eens bij de vragen over woningen. Of bel ons via 040 – 220 22 02 of stuur ons uw vraag via het contactformulier. U bent ook welkom in ons klantencentrum aan de Winston Churchilllaan 83 in Eindhoven. Een afspraak maken is niet nodig. De openingstijden van het klantencentrum vindt u hier.

  • Hoe kom ik in aanmerking voor zorg?

    Om in aanmerking te komen voor zorg, heeft u een indicatie nodig. Deze krijgt u via de gemeente, wijkverpleegkundige of het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). Voor een aantal producten is private betaling zonder indicatie mogelijk. Neem contact op met de adviseurs van het klantencentrum. Ze adviseren u graag hierover. Indien nodig begeleiden ze u ook bij het aanvragen van een zorgindicatie.

  • Hoe betaal ik extra zorg?

    De kosten voor uw zorg zijn afhankelijk van uw persoonlijke situatie. De zorgverlening wordt conform landelijke regelgeving geboden en gefactureerd. Van de geleverde zorg wordt een tijdsregistratie bijgehouden. Heeft u een indicatie voor Zorg in Natura dan wordt deze tijdsregistratie/factuur naar het zorgkantoor gestuurd. U betaalt dan de door het Centraal Administratie Kantoor (CAK) vastgestelde inkomensafhankelijke eigen bijdrage.

  • Voor welke soorten zorg kan ik terecht bij WoonincPlusVitalis?

    Wij bemiddelen voor Vitalis de thuiszorg en ondersteuning op maat in meerdere woongebouwen. Zoals hulp in de huishouding, persoonlijke verzorging of behandeling van bijvoorbeeld een fysiotherapeut of diëtiste. Bij het klantencentrum kunt u ook terecht voor: 

    • verzorging
    • verpleging
    • verblijf in een revalidatiecentrum
    • wonen met intensieve zorg
    • verblijf in een hospice

    De adviseurs informeren u graag over de mogelijkheden. Neem contact op via 040 - 220 20 02 of info@woonincplusvitalis.nl. 

  • Wat kan ik doen als ik zelfstandig wil blijven wonen, maar wel extra zorg of voorzieningen nodig heb?

    Bij WoonincPlusVitalis helpen wij u graag zo lang mogelijk zelfstandig te wonen. Als u informatie wilt over de mogelijkheden van extra hulp, professionele begeleiding, dagbehandeling of verzorging, neem dan contact op met een adviseur van het klantencentrum.

    Wooninc. biedt haar huurders van 55 jaar en ouder een Oppluspakket. Het pakket bestaat uit een aantal voorzieningen, die Wooninc gratis aanbrengt (zonder indicatie) namelijk: 

    Seniorenslot

    Tweede trapleuning

    Bediening bovenraampjes

    Overbrugging drempels bij de voordeur

    Overbrugging drempels bij de achterdeur

    Douchezitje

    Douchekop met glijstang

    Antislip vloercoating in de badkamer

    Wandbeugel in de badkamer

    Wandbeugel bij het toilet

    Verhoogde toiletpot

    Verlaagde toiletpot

    De enige voorwaarde is dat u de aanpassingen achterlaat als u verhuist. Niet alle aanpassingen zijn overal mogelijk. Dit bespreken we graag met u. 

     

  • Hoe lang is de wachttijd voor wonen of verblijf met zorg?

    De wachttijd is afhankelijk van uw behoefte, de urgentie, de voorkeurslocatie en de beschikbaarheid. De adviseurs van het WoonincPlusVitalis klantencentrum bekijken graag met u de mogelijkheden. 

  • Wat betekent CIZ?

    CIZ is de afkorting voor Centrum Indicatiestelling Zorg. Als u door ziekte, handicap of ouderdom afhankelijk wordt van professionele zorg beoordeelt het CIZ of u volgens de wet recht op deze zorg heeft. Dat heet indicatiestelling. Deze indicatiestelling vraagt u aan bij het CIZ. 

  • Wat betekent de Wmo?

    Met de overgang naar de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn gemeenten verantwoordelijk voor het regelen van begeleiding in de thuissituatie en beheren daarvoor de financiën. Gemeenten krijgen zelf de vrijheid om te bepalen wie de voorzieningen uit de Wmo echt nodig heeft.

    Voorbeelden van hulp en voorzieningen die onder de Wmo vallen zijn:

    • Huishoudelijke hulp: zoals hulp bij het opruimen, schoonmaken en ramen wassen.
    • Aanpassingen in de woning: bijvoorbeeld een traplift of een verhoogd toilet.
    • Vervoer in de regio: voor mensen die slecht ter been zijn en niet met het openbaar vervoer kunnen reizen.
    • Rolstoel: een rolstoel krijgt u via de Wmo als u deze voor langere tijd nodig heeft. Voor hulpmiddelen voor tijdelijk gebruik kunt u contact opnemen met de thuiszorgwinkel, het thuiszorguitleenmagazijn of uw zorgverzekeraar.
    • Maaltijdverzorging: ook wel warme maaltijdvoorziening of tafeltje- dekje genoemd.
    • Verhuiskostenvergoeding: deze krijgt u als u door ouderdom, ziekte of een handicap naar een aangepaste woning moet verhuizen.

    Voor het aanvragen van hulp kunt u terecht bij het Wmo-loket in uw gemeente. Als u in aanmerking komt, kunt u kiezen voor een persoonsgebonden budget (PGB) of zorg in natura. Met een PGB kunt u de zorg of hulp zelf inhuren. Bij zorg in natura regelt de gemeente de zorg voor u. De gemeente bepaalt dan bijvoorbeeld wat voor soort rolstoel u krijgt. Of wie u gaat helpen in de huishouding. Soms moet u een eigen bijdrage voor de Wmo betalen.

  • Hoe zeg ik mijn Zorgservice Arrangement met Vitalis op?

    Uw Zorgservice Arrangement met Vitalis wordt automatisch opgezegd als u het huurcontract met Wooninc. opzegt. Beide contracten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. U kunt ze niet apart opzeggen. Informatie over het opzeggen van uw huurcontract vindt u hier