Balkon vrouw
  1. Service & vragen
  2. Veelgestelde vragen
  3. Zorg

Zorg

Veelgestelde vragen en antwoorden over het zorgaanbod vindt u op deze pagina. Heeft u een andere vraag, kijk dan bij vragen over woningen of vragen van huurders van Wooninc. Staat uw vraag er niet bij, stel dan uw vraag via het contactformulier. U kunt ons ook bellen op 040 220 22 02. Wij helpen u graag.

  • Hoe kom ik in aanmerking voor zorg?

    Om in aanmerking te komen voor zorg, heeft u een indicatie nodig van de gemeente, wijkverpleegkundige of het CIZ. Voor een aantal producten is private betaling zonder indicatie ook mogelijk. De adviseurs van WoonincPlusVitalis kunnen u hierover adviseren en u indien nodig begeleiden bij het aanvragen van een zorgindicatie. 

  • Hoe betaal ik extra zorg?

    De kosten zijn afhankelijk van uw persoonlijke situatie. De zorgverlening wordt conform landelijke regelgeving geboden en gefactureerd. Van de geleverde zorg wordt een tijdsregistratie bijgehouden. Heeft u een indicatie voor Zorg in Natura dan wordt deze tijdsregistratie/factuur naar het zorgkantoor gestuurd. U betaalt dan de door het Centraal Administratie Kantoor (CAK) vastgestelde inkomensafhankelijke eigen bijdrage.

  • Voor welke soorten zorg kan ik terecht bij WoonincPlusVitalis?

    U kunt bij ons terecht voor thuiszorg en ondersteuning op maat in meerdere woongebouwen, zoals hulp in de huishouding, persoonlijke verzorging of behandeling van bijvoorbeeld een fysiotherapeut of diëtiste. Ook voor verzorging of verpleging, verblijf in een revalidatiecentrum, wonen met intensieve zorg of verblijf in een hospice kunt u terecht bij WoonincPlusVitalis. Onze adviseurs kunnen u informeren over de mogelijkheden.

  • Wat kan ik doen als ik zelfstandig wil blijven wonen, maar wel extra zorg nodig heb?

    Bij WoonincPlusVitalis helpen wij u graag zo lang mogelijk zelfstandig te wonen. Als u informatie wilt over de mogelijkheden van extra hulp, professionele begeleiding, dagbehandeling of verzorging, kunt u voor persoonlijk advies het beste contact opnemen met een adviseur van het klantencentrum.

  • Hoe lang is de wachttijd voor wonen of verblijf met zorg?

    De wachttijd is afhankelijk van uw behoefte, de urgentie, de locatie en beschikbaarheid. De adviseurs van WoonincPlusVitalis kunnen u aangeven wat er (op korte termijn) mogelijk is.

  • Wat betekent CIZ?

    CIZ is de afkorting voor Centrum Indicatiestelling Zorg. Als u door ziekte, handicap of ouderdom afhankelijk wordt van professionele zorg dan moet eerst worden beoordeeld of u daar volgens de wet recht op heeft. Dat heet indicatiestelling. Deze vraagt u aan bij het CIZ.

  • Wat doet het CIZ?

    Het CIZ verzorgt indicatiestellingen voor de Wet Langdurige Zorg (opnames in verzorging- of verpleeghuis).

    Kijk voor meer informatie op www.ciz.nl.




     

  • Wat betekent de Wmo?

    Met de overgang naar de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn gemeenten verantwoordelijk voor het regelen van begeleiding in de thuissituatie en beheren daarvoor de financiën. Gemeenten krijgen zelf de vrijheid om te bepalen wie de voorzieningen uit de Wmo echt nodig heeft.

    Voorbeelden van hulp en voorzieningen die onder de Wmo vallen zijn:

    • Huishoudelijke hulp: zoals hulp bij het opruimen, schoonmaken en ramen wassen.
    • Aanpassingen in de woning: bijvoorbeeld een traplift of een verhoogd toilet.
    • Vervoer in de regio: voor mensen die slecht ter been zijn en niet met het openbaar vervoer kunnen reizen.
    • Rolstoel: een rolstoel krijgt u via de Wmo als u deze voor langere tijd nodig heeft. Voor hulpmiddelen voor tijdelijk gebruik kunt u contact opnemen met de thuiszorgwinkel, het thuiszorguitleenmagazijn of uw zorgverzekeraar.
    • Maaltijdverzorging: ook wel warme maaltijdvoorziening of tafeltje- dekje genoemd.
    • Verhuiskostenvergoeding: deze krijgt u als u door ouderdom, ziekte of een handicap naar een aangepaste woning moet verhuizen.

    Voor het aanvragen van hulp kunt u terecht bij het Wmo-loket in uw gemeente. Als u in aanmerking komt, kunt u kiezen voor een persoonsgebonden budget (PGB) of zorg in natura. Met een PGB kunt u de zorg of hulp zelf inhuren. Bij zorg in natura regelt de gemeente de zorg voor u. De gemeente bepaalt dan bijvoorbeeld wat voor soort rolstoel u krijgt. Of wie u gaat helpen in de huishouding. Soms moet u een eigen bijdrage voor de Wmo betalen.

  • Hoe zeg ik mijn zorg- en serviceovereenkomst met Vitalis op?

    Heeft u een zorg- en serviceovereenkomst met Vitalis en wilt u deze in combinatie met de huuropzegging beëindigen? Gebruik hiervoor het formulier opzegging zorg- en serviceovereenkomst Vitalis.

  • Niet tevreden over de zorg van Vitalis? Vertel het ons?

    U vindt hier meer informatie over onze klachtenregeling, voor cliënten aan wie wij zorg verlenen.